Page 4 - helavis sept.
P. 4

DETROIT NEWS SEPTEMBER 2019.


               Da er vi vel over i en høst måned, men det kan være mange fine dager i september får en håpe. Den
               store snakkisen er vel rapporten fra Rukan ulykken. Sannsynlig kommer besservitere til å komme
               med en mengde tvilsomme forslag og meninger. De som skrudde bil proft når trommel bremser var
               vanlig sånn ca. 1965 visste godt hva de skulle se etter. I dag er disse mekanikerne ca. 75 år . Selv
               jobbet jeg som proff sent i 60tallet og min opplæring var derved slik som bremsene på 59 Caddy. Det
               er forståelig at folk født etter 1970 ikke vet noe om tromler, pumper og band da skiver overtok. Men
               tromler er enkelt, MEN DA MÅ TROMLER AV FOR EN SJEKK. Men var det da en enkel hånd bok og litt
               i knotten så ordner du det. Når hadde du dine tromler av sist? En enkel inspeksjon av bånd tykkelse,
               pumpe lekkasje og om pumper går. Sitter justeringen fast? (smøring) Er det store spor i tromler? Alt
               er helt greit å se og forstå, MEN DU MÅ TA AV OG SE. Fuktighetsmåler til bremsevæske koster et par
               hundre på Biltema. Man skal ikke klandre de som er gått bort, men lær av det. DA KAN EN GJENTA VI
               HAR SAFETY SHECK HOS BULDER , BRUK DEN. Til etter tanke var det den gang bremse rep og
               ekshaustanlegg som lå på reparasjons toppen.

               Høst betyr også andre saker , for da kommer invitasjon til Bilhobbykonferansen i regi av Amcar. Den
               holdes samtidig som motor messa på Lillestrøm. Vi kan stille med tre, mulig fire. Det er en
               inspirasjonskilde for klubbmedlemmer og anbefales på det sterkeste. Vi  i  styret har deltatt flere
               ganger , men nå ønsker vi at yngre krefter skal få muligheten. Det følger også med opphold på hotell
               og billett til motor messa. Vi arbeider med kandidater så det er ingen skam å ta kontakt.

               Kort tid etterpå er det Østlandsforum hvor klubbene drøfter nye ider, problemer og erfaringer seg i
               mellom samtidig som terminliste 2019 blir laget. Denne gang er det Mosseklubben som er vert og det
               betyr at vi kan delta med flere da det er kort reisevei. En liten fest blir det nok også. Det samme
               gjelder her vil man delta så ta kontakt så får vi ta det derfra.

               Deltagelse på begge nevnte seanser bør være av interesse for personer som har lyst til å være med i
               de indre gemakker og om hva som rører seg rundt om i Amcar Norge og Østlandsforum spesielt for
               oss her i Østfold. Unge interesserte, våkne opp og vær med.

               Når dette leses kan beslutningene om nye kontainer tatt. Vi Ønsket en ny bedre enn i dag og gikk vel
               for en helt ny isolert. Den er fryktelig dyr( over 70000) og vil kreve både installasjoner av strøm
               ,lys,vann og kloakk. Dette vil igjen føre til mer arbeid og flere utgifter. Men så kom det en reddende
               engel i form av Cato Jansen og Torstein Langmo hos Tre og Betong, de hadde konteinere ferdig
               isolerte med både strøm,lys,vann,varme og kloakk. Bygget av proffer over en vanlig kontainer
               ramme.De er innredet som en skiftebrakke for mannskap med installasjoner som enkelt kan tas ut og
               til en langt hyggeligere  pris, samt at mye arbeid blir spart når det allerede er på plass. Selvfølglig må
               noe gjøres men langt mindere. Den gamle tåler ikke mer så vi snuser også på en lagerkontainer slik at
               en kjærkommen økning av plass vil det da bli. Vi vet mer når neste møte er.

               Fortsatt en god sommer som straks er over i høst. EGBE.
   1   2   3   4   5   6   7   8   9