Page 13 - helavis sept.
P. 13
en ulykke når den først er ute. Utfordringen med gamle
biler, som gamle veier, er at de er konstruert og utformet
etter andre sikkerhetskrav enn dagens. Det forhindrer
ikke at man i teorien kan ettermontere sikkerhetsbelter.
Det å få montert sikkerhetsbelter på en forsvarlig måte
med en forsvarlig funksjon, i en gammel bil, kan være fra
det utfordrende til det helt umulige. Skal man kjøre med
f.eks. barn i bil, kreves det forskriftsmessig sikring av
disse – uansett årsmodell bil. Forenklet sagt; gjort på feil
måte kan ettermonterte sikkerhetsbelter utgjøre en
sikkerhetsrisiko – mens gjort på riktig måte være den
viktigste faktoren for å begrense personskadeomfanget.
AMCAR er derfor tilhenger av ettermonterte enten
«magebelter» eller 3-punkts V- eller Y belter i eldre biler
– både i for- og bakseter.
Sikker bruk av eldre kjøretøy
Undersøkelsen fra SHT avdekker også at det er viktig at
fører har kunnskap om kjøretøyets funksjon og
begrensninger i kombinasjon med ulike veiforhold.
Kjøring ned lange og bratte bakker er en utfordring for
alle kjøretøy. Når det gjelder eldre biler blir kunnskap om
riktig bruk spesielt viktig, da disse bilene har andre
tekniske løsninger og kjøreegenskaper enn nyere biler.
SHT mener det er viktig at både de som eier og bruker
eldre kjøretøy vektlegger å innhente informasjon om de
ulike kjøretøyers betjeningsmuligheter samt kapasitet,
og innretter bruken av kjøretøyet etter dette. Dette vil
AMCAR ta tak i. Det står også omtalt i rapporten hvilket
arbeidet både AMCAR og LMK gjør for å bevisstgjøre
sine medlemmer på hva det innebærer å være eier og
fører av en eldre bil.